سرخط خبرها

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب | روزنامه‌نگاری برای ما افتخارآفرین بوده است

  • کد خبر: ۲۰۹۸۶۹
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب | روزنامه‌نگاری برای ما افتخارآفرین بوده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب گفت: روزنامه‌نگاری برای ما افتخار آفرین بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب با عنوان قلم مقدس پیش از ظهر امروز، شنبه ۱۴ بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ، علی‌اکبر اشعری دبیر جایزه قلم مقدس، هیات انتخاب جایزه، ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، پیام تیرانداز مدیرعامل فارس، ایمانجانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و... در بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم در سخنانی گفت: ایام دهه فجر را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. یاد امام عزیز احیاگر عدالت، آزادی و استقلال و یاد و نام همه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم، امنیت، دستاورد‌های علمی، سلامت و حاج قاسم عزیز را گرامی می‌داریم و صلواتی به ایشان هدیه می‌کنیم.

وی ادامه داد: از آقای مهدی‌پور و همکارانشان تشکر می‌کنم که امسال توفیق برگزاری دومین مراسم این جایزه را داشتیم. از جناب آقای اشعری تشکر می‌کنم که در کنار ما حضور داشتند و زحمت کشیدند.

$sepehr_key_37717}

وزیر فرهنگ افزود: ما مثل هر بخش دیگری از فضای فعالیتی مدیریتی در وزارتخانه پای کار همکارانمان می‌ایستیم و دخالتی نداریم. باید از همه اهالی رسانه، مطبوعات و از همه طیف‌ها که در قصه غزه پای کار آمدند تشکر کنیم. قصه غزه غصه پر قصه‌ای است که فرصت صحبت نیست.

وزیر ارشاد گفت: امروز مقاله‌ای را در روزنامه ایران نوشتم و توضیحاتی دادم که ظهور تحولات جدید فرهنگی در غزه اتفاق مهمی بود که افرادی با نظریه‌های جدید خود دنبال دهکده سازی، جهان‌سازی و آمریکایی سازی بودند. این خون کودکان بی‌گناه ان‌شاءالله دفتر این‌ها را در هم خواهد پیچید.

اسماعیلی تاکید کرد: مگر می‌شود ده هزار کودک شهید به شهادت برسند، خون آن‌ها جاری شود و اتفاقی نیفتد؟ ما به این روز که طومار و دفتر این‌ها در هم بپیچد امیدوار هستیم. از خبرنگاران و کسانی که به آن مکان رفتند تشکر می‌کنم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: همچنین از این ۵ عزیز بزرگوار که جایزه قلم مقدس را دریافت کردند تشکر می‌کنم. ذات انقلاب گری همین است. دوست دارم برای چنین امری دوستان جلسات بیشتری بگذارند؛ زیرا زبان رسانه‌ای ما الکن است و برای چنین جمع فاخری باید یک نشست فاخر که نیازمند نسل جدید است برگزار شود تا نسل جدید آقای انبارلویی و شریعتمداری را بیشتر بشناسند.

وی گفت: زمانی که دانشجوی ارشد بودم یک روزی روزنامه کیهان علیه شهرداران مناطق مطلبی نوشته بود. فردای آن روز آقای شریعتمداری نوشت، طلب حلالیت می‌کنم. یک روزنامه‌نگار انقلابی اگر موردی هم پیش می‌آید معذرت خواهی می‌کند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: امسال رسانه‌ها ظهور کرده‌اند و دوره جدیدی است. من چهره‌های جدیدی را می‌شناسم که باید از آن‌ها تجلیل شود. الحمدالله در فضای رسانه‌ای چنین مواردی را داریم. ما باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم عقیده نیستند همکاری کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: فضای رسانه‌ای فضای نقد و آزادی بیان است. همه دوستان ما قابل احترام هستند و از همه آن‌ها تجلیل می‌کنیم. همچنین بحثی در رسانه‌ها به نام مشهورات داریم که ما باید مقابل آن بایستیم. روزنامه انقلاب اسلامی نباید تحت تاثیرات مشهورات قرار گیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: میزان حجاب و پاکدامنی در جامعه ما بالای ۸۰ درصد است که حتی هنرمند انقلابی ما هم تحت تاثیر چنین جوی قرار می‌گیرند. ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق بدهد تا در پناه خداوند متعال باشیم. به امید پیروزی جبهه جهانی اسلام.

در این آیین از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ تجلیل شد، اولین نشان «قلم مقدس» نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن سال گذشته در آیین بزرگداشت پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی شد و نخستین نشان به خانواده مرحوم مقدسی اهدا شد. در این آیین نماهنگی از رضا مقدسی نمایش داده شد.

در ادامه کتاب درآمدی بر فقه رسانه نوشته سیدمحمد رفیع پور رونمایی شد. درس خارج فقه رسانه شامل سلسه گفتار‌های خارجی فقه است که توسط آیت‌الله رفیع‌پور تحریر شده است و درباره دروس فقه خارج در حوزه رسانه است.

ایده نشان قلم مقدس به ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد

فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ نیز در ادامه مراسم گفت: خوشحالم که خداوند توفیق داد تا مراسم اولین جایزه را در سال گذشته در چنین تاریخی برگزار کردیم. امسال هم به مدد همکارانم چنین مراسمی را برگزار کردیم. فرا رسیدن فجر انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم که این پیروزی با دو یاد و نام همراه است. اولین آن حضرت امام روح‌الله خمینی (ره) و دومین مورد آن شهدای پیروزی انقلاب اسلامی است.

مهدی پور افزود: روزی که این عزیزان در زندان‌های ساواک در شکنجه بودند تصویر و تصوری از پیروزی انقلاب اسلامی نداشتند. این شهدا شهدای گرانقدری هستند که بیش از دیگر شهدا بر دوش ما حق دارند و امید آن را داریم مسیری که در آن هستیم راهی باشد که شهدای انقلاب اسلامی طی کردند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ گفت: این جایزه و نشان به یاد رضا مقدسی بنا شده است که امروز در ۱۳ بهمن ماه روز در گذشتش دومین دوره آن را برگزار می‌کنیم. مقدسی فردی بود که همواره در طول عمر خود مشغول کار رسانه‌ای بود و دقیقه‌ای تعلل نداشت. او در طول عمر خود همواره میراث‌دار نهضت انقلاب و امام بود. این نام در زمان حیات ایشان به عنوان روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی انتخاب شد و این ایده به بیش از ۱۰ سال قبل برمی‌گردد.

مهدی پور تاکید کرد: وقتی درباره روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم از دو منظر به آن نگاه می‌کنیم. چیزی که در آیین و نماد انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است. مبنای این حرکت خود قانون اساسی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به موضوع آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پرداخته و احکام و مواردی را برای آن تعیین کرده است که اصالت و مبنای آن به قانون اساسی بر می‌گردد.

وی گفت: این میثاق ملی ما است که در جامعه و کشوری به آن توجه می‌شود. پس مبنا مبنای قانون اساسی است که مهم‌ترین سند ما است، زیرا خون بهای شهدای ما است. مبنای دوم تجربه‌ای است که جمهوری اسلامی در ۴۶ سال خود داشته است. در این تجربه به موارد بسیاری پرداخته شده است. بزرگان و بزرگ مردان بسیاری مانند سید مرتضی آوینی در این‌باره قلم فرسایی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: امیدوارم که خداوند به ما و همه همکاران رسانه‌ای، مدیران و مسئول در این مسیر بنیه و توان این را بدهد که در جنگ رسانه‌ای روز به روز به جلو حرکت کنیم.

در ادامه این آیین از مجتبی قاسمی پدر شهیده آیدا قاسمی تجلیل و تقدیر شد. سپس نماهنگی از حسین پاک خبرنگار دانشجو گروه سیاسی نمایش داده شد. حسین پاک خبرنگار دانشجو گروه سیاسی است که به جنوب لبنان برای پوشش خبری حمله‌های رژیم صهیونیستی اعزام شده است.

هم‌چنین علیرضا ملکیان عضو شورای سیاست گذاری دومین جایزه قلم مقدس از سوی هیات انتخاب جایزه قلم مقدس بیانیه‌ای را قرائت کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است:

جایزه قلم مقدس همه ساله به پنج نفر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی اهدا می‌شود. روزنامه نگار تراز انقلابی آگاه و عامل اصول اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند. چنین روزنامه نگاری آزادی اندیش، مدافع استقلال کشور، رسواگر توطئه دخلی و خارجی، تابنده نور بر تاریکی‌ها، روایتگر امین و صادق و... است و قلمش را جز در رضایت خداوند به کار نمی‌گیرد.»

در ادامه مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران در مجلس، مهدی‌پور پور امور رسانه‌ای و تبلیغات و علی‌اکبر اشعری دبیر این دوره از جایزه قلم مقدس به جایگاه آمدند و از میترا لبافی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تقدیر کردند. سپس از کاظم انبار لویی فعال سیاسی و سردبیر روزنامه رسالت تقدیر شد.

انبارلویی در سخنانی گفت: صداقت، روشنگری، حق‌گویی و حق‌طلبی اکنون در روزنامه‌نگاری انقلابی در بستر عدالت تجلی دارد و این جریان نیرومند سه نبرد سخت و نرم دشمن را پشت سر گذاشته است و اکنون در رسانه‌های انقلاب، جوانان انقلابی و متعهد به نظام درحال حاضر عرصه‌های مختلف روزنامه نگاری را در میان جنگ نرم دشمن مدیریت می‌کنند.

وی در ادامه درباره رفتار پرویز شیخ طادی مقابل حاضران در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر گفت: خطاب به رفتار ایشان می‌گویم که چنین رفتاری یک مبارزه برای آنچه مسئولان نظام برای مقابله با جنگ نرم داشتند بود. مطالب ایشان یک استندآپ بود که شایسته یک هنرمند نبود. خواستم بگویم مطالب ایشان به دور از بصیرتی بود که ملت ما از هنرمندان انتظار داشتند.

سپس از پیام تیرانداز نویسنده و مدیرعامل روزنامه فارس تجلیل و تندیس جایزه قلم مقدس به وی داده شد. تیرانداز مدیر‌عامل خبرگزاری فارس نیز در سخنانی گفت: قابل این جایزه نبودیم و ما جزو بزرگترین‌های روزنامه‌نگاران حساب نمی‌شویم. ما رسانه ای‌ها بسیار درگیر مسائل روز هستیم. آقای مقدسی در ماه‌های پایانی عمر شریف خود، دوره‌های آخر شیمی درمانی خود را سپری می‌کردند. بدن ایشان نحیف شده بود و از ایشان درخواست می‌کردیم که با چنین شرایطی سرکار حاضر نشوند، اما ایشان در آن زمان به فکر پروژه آگاهی‌بخشی به مردم بود.

در ادامه این آیین تندیس و لوح قلم مقدس به حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده، ولی فقیه در موسسه کیهان اهدا شد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در سخنانی گفت: من خود را شایسته این تقدیر نمی‌دانم و از عزیزان تشکر می‌کنم که چنین شرمندگی را برای من ایجاد کردند. اکنون که فرصت چند دقیقه‌ای دارم می‌خواهم از انقلاب اسلامی شروع کنم. در زمان انقلاب اسلامی کاری که امام ما انجام داد، کار کارستان بود و نتیجه این بود که کج اندیشی و بد اندیشی را زدود و اسلام را همان گونه که بود عرضه فرمود.

شریعتمداری افزود: امام راحل ما می‌فرمودند، دنیا تشنه ناب فرهنگ محمدی است. شاید وظیفه قلم به دستان معرفی آن باشد. حتی چنین چیزی در صدر اسلام در زمان حضرت محمد (ص) هم همین بود که افراد هنگام صحبت ایشان دست می‌زدند و سر و صدا ایجاد می‌کردند تا صدای پیامبر اکرم (ص) به گوش افراد نرسد.

مدیر روزنامه کیهان تاکید کرد: رسول خدا (ص) می‌فرمایند سه صدا هست که از همه حجاب‌ها حرکت می‌کند و به ساحت خدا می‌رسد. گویا این صدا صدای چاپخانه، توپخانه و کارخانه است.

در ادامه از مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست با اهدای تندیس قلم مقدس، تقدیر و تجلیل شد. سپس از عبدالله گنجی نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال عرصه فرهنگ با اهدای تندیس جایزه قلم مقدس تقدیر و تجلیل شد.

عبدالله گنجی گفت: به گفته امام، ما کجا و این تراز کجا. به هرحال از دوستان وزارت ارشاد تشکر می‌کنم که ما را شایسته چنین جایزه‌ای دانستند. روح آقای مقدسی را گرامی می‌دارم. ان‌شاءالله نسل‌های بعدی ما جوانانی باشند که رویش انقلاب اسلامی داشته باشند.

گنجی افزود: بدون تردید باور من هست که ما در انقلاب اسلامی قلمی قدرتمند از قلم امام نداریم. شاید نسل امروز خیلی نمی‌شناسند. من، چون با صحیفه امام خیلی زندگی کردم می‌دانم که قلم ایشان عالی است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->